Invernesse - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Hancella Bruin&Blom - WaarBenJij.nu Invernesse - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Hancella Bruin&Blom - WaarBenJij.nu

Invernesse

Door: Hancella

Blijf op de hoogte en volg Hancella

03 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Lieve allemaal,

Rond half 10 in de werkelijk STROMENDE regen.
Blij dat we gister het mooie rondje langs de kust hebben gemaakt, het was zo heerlijk en helder.

Op een lang one-way-road richting Helmsdale. Dwars door een prachtig ongeschonden natuurgebied. Waar ook de zon weer tussen de donkere wolken door zijn stralen weer op ons liet schijnen. Mooi groen, heuvels, naaldbomen, een rivier/beek wat met de weg mee kronkelde (of andersom...) Er wordt hier aan houtwinning gedaan. De bos vol bomen wordt gestript om vervolgens op de houttrailer geladen te worden. Deze dendert dan vervolgens door dit mooie natuurgebied, op de one-way.
Net toen ik dacht, dan kijken de schaapjes langs de weg toch best goed uit, zagen we een moeder schaap (al overleden) aangereden langs de kant van de weg liggen. Haar kind was niet in de buurt. Hopende dat het een liefdevolle stiefmoeder heeft weten te vinden. :'-(
Hoe sneu ook, toch valt ons het aantal ongelukken met loslopende dieren erg mee. Mens en dier letten goed op elkaar hier.

Een enkel huisje, of soms een caravan welke als woning doorgaat, staan verlaten in het wijdse landschap. Wij vragen ons af welk beroep deze mensen hebben. We kunnen ons niet voorstellen dat de man of vrouw des huizes vanaf deze verlaten plek naar zijn werk rijdt, daar op tijd aanwezig en ook nog weer voor donker thuis kan zijn. Zeker niet in de wintermaanden.
We hebben bedacht dat zij boeren zijn en deze zomerse dagen gebruiken om hun eten, drinken in te slaan. Schaapjes en koeien leveren vlees, melk, melkproducten en wol/huid. Vriezer en kasten vullen. Zo de winter door? Geen idee of dit klopt. Dat weet vast één van onze trouwe lezers wel.

Bij Helmsdale de Noordzee weer gezien! Geeft toch een leuk gevoel dat jullie aan de andere kant van het water zijn! We gaan richting huis. Heerlijke route langs de kust. Het weer viel echt enorm mee. Een meneer vertelde dat het hier regelmatig voorkomt dat alle seizoenen van het weer in één dag zitten. Hagel, sneeuw, regen, zon, wind. Zoiets. Het is wat.

Op het kaartje stond een kasteel bij Golspie, Dunrobin Castle.
Mooi hoor van buiten, echt waar. Het was alleen zo'n toeristische attractie dat de rij voor de kassa buiten al begon. Dan maar foto's van de buitenkant. Prima! Ook mooi!

Doorgereden, een klein stukje afgesneden van de route, wat dichter langs de kust. Leuk klein weggetje. Blij toe, plots een hele groep zeehondjes. 15 ongeveer. Zo leuk, heel dicht bij de kust. Mooi liggen zonnen op een steen in het water, of plonsend achter vissen of elkaar aan. Wat een schatjes. Ook wat jongen erbij. Heel wat plaatjes geschoten. Maar vooral mijn hart heeft een flink aantal vreugde sprongetjes gemaakt. Zo ontzettend leuk om naar te kijken.

Hans had ondertussen, toen ik in trans langs de kant stond (waarschijnlijk duurde het hem te lang, sorry Hans) de automat ontdaan van schapenpoep. Ja, als ze overal lopen... lopen wij er ook zo in. Jakkiebak, schapen kak!

Doorgereden naar de kust boven inverness.
Een inham van de zee, uitmonding van een rivier.
Fortrose.
Verrekijker weer mee, camera in de aanslag.

Jaaaaaaaaa echt!
DOLFIJNEN, weer!
O mijn hemeltje. Is het dierendag vandaag.
Het waren er niet veel. 4 of 5. Lekker achter elkaar aan springen en plonzen. Het was zo gaaf om weer te zien. Een klein bootje met spotters er achteraan. De dolfijnen zoeken echt de bootjes op. Even hier kijken, even daar. Zo leuk om ze in het wild te zien. Al is het ver weg, door een verrekijker te ver voor de camera. Veel veel veel beter dan in gevangenschap. Dat telt voor alle dieren eigenlijk, toch. Dat kan echt niet meer!

Het laatste stukje mocht ik rijden.
Terug langs de kuststrook. Zo floep de stad in! Mensenhemel wat een grote stad. Lijkt Amsterdam wel. Vele culturen.
Maar goed, ook zoveel verkeer. Alles links en linksom. Mega druk op het grote verkeersplein voor de stad. Ik reed bijna verkeerd. Wist me toch nog (illegaal) tussen de terecht toeterende Engelsen te wringen.
We zijn er gekomen. Heelhuids. Bij ons hotel.
We hebben bijna een heel huis tot ons beschikking. Mooie grote nieuwe badkamer erbij. Vlakbij huppelen bruine konijntjes. Genieten na een spannende rit en het prachtige avontuur.

En dan wint het Nederlandse dames voetbalteam ook nog met 3-0 van Engeland! Knap zeg! Hans heeft 3x zijn vinger hoog in de lucht gestoken. Ik denk dat heel Engeland het heeft gezien en gehoord. :-)

We treffen het maar!
Onze dank is groots naar de kinderen, die onze lieve (schoon)vader ontzettend goed verzorgen. Zo waardevol. Het helpt ons los te laten waar kan, te genieten en op te laden voor wat komen gaat.

Lieve groeten voor jullie allen,
X

• 04 Augustus 2017 - 09:25

Pam:

Goede vrijdag"....
    Ja zo snel gast het nu jullie al rijdend toch de alweer op de terugweg richting Noordzee ,al geroken en gezien gisteren! Maar nog wel een paar mooie dagen om te genieten van jullie wel erg mooie reis weer of geen weer wij genieten als we het verslag lezen alsof we mee zijn elke dag weer ,bedankt hiervoor! Blij te lezen dat jullie je kunnen ontspannen ondanks Hans zijn zieke vader maar het thuisfront zorgt goed voor opa Bruin dit doen ze ook indirect voor jullie want deze vacantie is jullie gegunt jullie staan altijd klaar voor een ander ,nu zijn jullie aan zet,fijn dat het zo kan ....geniet er nog maar van deze dagen Ancella en Hans .
    Liefs: pam

• 04 Augustus 2017 - 09:36

Manon:

Gaaf hoor zo'n dierendag! Dolfijnen, schapen, konijnen,
    Op het arme schaap na.... zielig....
    Maar wel bijzonder dat mens en dier zo goed naast elkaar leven, is hier soms wel eens anders.
    De natuur is echt wel jaloersmakend mooi!
    We moeten nog ongeveer 4 weken werken.... En dan raak ik geloof ik alleen naar Schotland, Joost vertelde dat het hem niet trekt. Maar wie weet als jullie straks terug zijn en alle mooie verhalen vertellen dat hij nog over te halen is! Ik hoop het!

Nou goed, fijne dag weer vandaag!

Liefs,
    Manon

• 04 Augustus 2017 - 09:36

Manon:

Gaaf hoor zo'n dierendag! Dolfijnen, schapen, konijnen,
    Op het arme schaap na.... zielig....
    De natuur is echt wel jaloersmakend mooi!

Nou goed, fijne dag weer vandaag!

Liefs,
    Manon

• 04 Augustus 2017 - 13:58

Dickeij:

Ja wat is het fijn om zo te reizen, Schotland is zo mooi, de natuur, de schapen kom je overal tegen. Het is leuk om dolfijnen te spoten. Links rijden blijft link, ha ha. Het reis verslag is weer prachtig, vooral als je er geweest bent, dan zeg o ja komt me bekent voor. De foto's zijn erg mooi. Nou schatten veel plezier, we schrijven weer. Een goede reis verder.❤️